راه های حفظ رطوبت بدن در زمستان!

برخلاف تصور بسیاری از مردم، بدن انسان به علت خشکی هوا، در هوای سرد میزان رطوبت بیشتری از دست می دهد. درست است که در هوای سرد مثل هوای گرم به مصرف مایعات میل چندانی نداریم و به ندرت احساس تشنگی میکنیم؛ اما این به هیچ عنوان به این معنی نیست که بدن به مایعات کمتری احتیاج دارد. در فصل زمستان میزان تعریق روزانه ی بدن کمتر میشود اما از طرفی، سردی هوا میزان دفع مایعات از طریق ادرار را افزایش میدهد.

متاسفانه احساس تشنگی تنها نشانه و تنها عارضه ی کم آبی بدن نیست. کم آبی بدن به سرعت با نشانه هایی مثل چروک پوست، خستگی، مشکلات گوارشی، سرگیجه و سردرد خود را نشان میدهد. در دراز مدت و با بی توجهی به کم آبی بدن، عوارض جدی تر مثل بیماری های کلیوی، شوک هیپوولومیک (کم شدن حجم خون بدن در اثر کم آبی که در بدترین حالت منجر به نارسایی عضو می شود.) و حتی تشنج ممکن است بروز کنند.

کودکان، افراد مسن، افرادی که برای مدتی طولانی بیمار بوده اند، افرادی که به الکل اعتیاد داشته اند و ورزشکاران ( بخاطر تعریق زیاد در اثر فعالیت بدنی) بیشتر در معرض خطر کم آبی قرار دارند. بنابراین ضروری است که مراقب سطح آب بدن باشیم.

با راهکار های زیر میتوانیم میزان رطوبت بدن را در فصل سرما متعادل نگه داریم.

  • سعی کنید مصرف روزانه ی میوه و سبزیجات را بالا ببرید. میوه ها و سبزیجات آبدار زمستانی مثل پرتقال، لیموشیرین، هندوانه، آناناس، کلم بروکلی، گلابی، خرمالو، انار، کیوی، سیب و موز، ضمن اینکه گرسنگی کاذب را کاهش می دهند، در طی روز بدن شما را هیدراته نگه میدارند.
  • از سوپ های خانگی غافل نشوید! مصرف سوپ با استفاده از انواع سبزیجات فصل مثل سیب زمینی و کدو حلوایی که سرشار فیبر، پتاسیم و انواع ویتامین ها هستند، میتواند گزینه ی مناسبی برای وعده های شام در زمستان باشد.
  • همیشه یک بطری آب روی میز کارتان قرار دهید تا در دیدتان باشد و نوشیدن آب را فراموش نکنید.
  • برای یادآوری نوشیدن آب، ساعت کوک کنید! با این روش قبل از اینکه بدن با احساس تشنگی، کمبود آب را به شما یادآور شود، آب مورد نیاز بدن را تامین می کنید.
  • کم کم میزان آب مصرفی خود را بالا ببرید. قطعاً نوشیدن هشت لیوان آب در طی روز آن هم به صورت ناگهانی، آسان نخواهد بود. بنابراین بهتر است سعی کنیم هر روز یک لیوان آب بیشتر مصرف کنیم.
  • به بطری آب تکه های لیموترش یا میوه اضافه کنید و اجازه دهید چند ساعت داخل یخچال بماند. با این روش هم نوشیدن آب راحت تر خواهد بود، هم طعم آب تکراری نخواهد شد و هم از خواص میوه ها استفاده خواهید کرد.
  • سعی کنید نصف بشقاب غذایتان را با سبزیجات فصلِ تازه و بخارپز شده پرکنید. با این روش ضمن تامین آب مورد نیاز بدن، احتمالاً تا پایان فصل سرما از شر اضافه وزن خلاص خواهید شد.
  • مصرف کافئین را تا حد امکان کاهش دهید. مصرف کافئین، دفع آب از بدن را افزایش می دهد.
  • تا می توانید، ماست مصرف کنید! اگر نوشیدن آب به هر دلیلی برایتان دشوار است، حتماً در کنار وعده های غذایی، ماست میل کنید.
  • متناسب با میزان ورزش و تحرکتان، آب بیشتری بنوشید. متخصصان توصیه می کنند به ازای هر پانزده دقیقه ورزش یا فعالیت زیاد بدنی ، نصف لیوان آب بنوشیم.
  • و به عنوان آخرین راهکار، اگر خانه یا محل کارتان نور کافی دارد، گیاهان آپارتمانی یا مخصوص فضای بسته که رطوبت هوا را تنظیم میکنند تهیه کنید. گیاهانی مثل گل چمچمه ای، گیاه پتوس، پاپیتال، گیاه ماری یا شمشیری و سرخس برگ شمشیری می توانند گزینه های بسیار مناسبی باشند که ضمن زیباتر کردن محیط، برای سلامتتان مفید خواهند بود.

نوشته های مرتبط

۲۰

تیر
دانستنی ها, وبلاگ, وبلاگ

آیا پوستِ ماهی مصرف کنیم یا خیر؟!

همانطور که قطعاً میدانید، ماهی یکی از پرطرفدار ترین منابع پروتئین حیوانی در سرتاسر جهان میباشد. درواقع، تخمین زده میشود که انسان ها سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون تُن از انواع ماهی ها مصرف می نمایند. و این میزان بالای مصرف ماهی دلیلی جز مقوی، خوش خوراک و سالم بودن این ماده غذایی ندارد. اما ممکن است […]

۰۸

تیر
آشپزی, وبلاگ, وبلاگ

پاستای گوجه و تُن ماهی!

اگر به دنبال دستور پخت غذایی سرشار از پروتئین و سبزیجات هستید که مورد پسند تمام افراد خانواده باشد، پاستای گوجه و تُن ماهی بهترین انتخاب است! این غذا، خوشمزه و سرشار از مواد غذایی ارزشمند است. به علاوه، این دستور پخت، دست شما را برای انتخاب هر نوع سبزیجاتی که در یخچال دارید و میخواهید قبل[…]

۳۰

خرداد
دانستنی ها, وبلاگ, وبلاگ

تفاوت میگوها در چیست؟

بافت لطیف و طعم خوش ذاتی میگو در کنار خواص بی نظیر آن، میگو را به یکی از پرطرفدار ترین منابع غذایی تبدیل کرده است. اما سوالی که برای طرفداران میگو پیش می آید این است که تفاوت انواع مختلف میگو در چیست؟ در ادامه، به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت. تفاوت اصلی انواع مختلف میگو مثل[…]