تغذیه مناسب بعد از روزه داری!

بدن انسان برای حفظ سلامتی همواره مقادیری چربی و مواد مغذی در نواحی مختلف ذخیره سازی میکند که بعد از مدتی این چربی ها متراکم شده و به ندرت ممکن است که مجدداً برای تامین انرژی مورد نیاز بدن مورد استفاده قرار بگیرند. زیرا بدن برای این منظور از چربی های تازه تر استفاده میکند.

روزه داری، جدا از مسائل مذهبی، این فرصت را برای بدن فراهم میکند تا این چربی های فشرده را از ذخائر آنها آزاد کرده و به صورت انرژی مصرف نماید. بعد از پایان روزه داری، چربی تازه تری جایگزین ذخایر قبلی می گردد. اگر بعد از پایان روزه داری، شخص مجدداً رژیم غذایی نا سالم و دارای چربی زیاد را از سر بگیرد، چربی غذا به چربی ذخیره شده تبدیل میگردد که عوارضی همچون افزایش چربی خون، فشار خون، سکته قلبی و مغزی و سایر بیماری های خطرناک را در پی خواهد داشت.

به همین دلیل ضروری است که شخص پس از پایان مدت روزه داری، در برنامه غذایی خود تنوع و تعادل را رعایت کرده و غذا را در حجم کم و طی سه وعده ی اصلی صبحانه و ناهار و شام و ۲ تا ۳ میان وعده مصرف کند.

البته رعایت تعداد وعده ها برای همه ی گروه های سنی، به ویژه کودکان و نوجوانان در حال رشد و سالمندان ضروری میباشد. برای رعایت تعادل و تنوع در وعده های غذایی میبایست در طول روز تا حد امکان از ۵ گروه اصلی مواد غذایی شامل نان و غلات، میوه ها، سبزی ها، لبنیات، گوشت و گوشت آبزیان، حبوبات، تخم مرغ و مغزها استفاده نمود. به علاوه مصرف حداقل ۶ الی ۸ لیوان آب و مایعات سالم اهمیت زیادی برای جبران ذخیره ی آب بدن دارد.

بعد از یک ماه روزه داری یا حتی ظرف مدتی کمتر از این بازه ی زمانی، حجم غذای شخص کمتر میشود و شخص ممکن است دچار بی اشتهایی شود. به علاوه اگر در وعده های با اهمیت سحری و افطار، نکات مهم تغذیه ای رعایت نشده باشد و بدن از مواد غذایی سالم و ضروری تغذیه نشده باشد، ضروری است که بعد از پایان مدت روزه داری، شخص رژِم غذایی سالم و مقوی ای را رعایت کند تا مواد غذایی ضروری از دست رفته به مرور جبران شود. برای این مظور بهتر است مواد غذایی غنی از انواع ویتامین ها، کلسیم، امگا۳ و سلنیوم در برنامه غذایی شخص روزه دار گنجانده شوند تا ضمن تامین ذخایر مورد نیاز بدن، سیستم ایمنی و انواع دستگاه های مختلف بدن تقویت شوند.

نوشته های مرتبط

۲۰

تیر
دانستنی ها, وبلاگ, وبلاگ

آیا پوستِ ماهی مصرف کنیم یا خیر؟!

همانطور که قطعاً میدانید، ماهی یکی از پرطرفدار ترین منابع پروتئین حیوانی در سرتاسر جهان میباشد. درواقع، تخمین زده میشود که انسان ها سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون تُن از انواع ماهی ها مصرف می نمایند. و این میزان بالای مصرف ماهی دلیلی جز مقوی، خوش خوراک و سالم بودن این ماده غذایی ندارد. اما ممکن است […]

۰۸

تیر
آشپزی, وبلاگ, وبلاگ

پاستای گوجه و تُن ماهی!

اگر به دنبال دستور پخت غذایی سرشار از پروتئین و سبزیجات هستید که مورد پسند تمام افراد خانواده باشد، پاستای گوجه و تُن ماهی بهترین انتخاب است! این غذا، خوشمزه و سرشار از مواد غذایی ارزشمند است. به علاوه، این دستور پخت، دست شما را برای انتخاب هر نوع سبزیجاتی که در یخچال دارید و میخواهید قبل[…]

۳۰

خرداد
دانستنی ها, وبلاگ, وبلاگ

تفاوت میگوها در چیست؟

بافت لطیف و طعم خوش ذاتی میگو در کنار خواص بی نظیر آن، میگو را به یکی از پرطرفدار ترین منابع غذایی تبدیل کرده است. اما سوالی که برای طرفداران میگو پیش می آید این است که تفاوت انواع مختلف میگو در چیست؟ در ادامه، به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت. تفاوت اصلی انواع مختلف میگو مثل[…]