بهترین و بدترین همنشینِ ماهی!

بسیاری از افراد با وجود اطلاع از فواید بی نظیر گوشت ماهی، به علت طبع سرد و ترِ آن از مصرف ماهی پرهیز میکنند. اما جالب است بدانید که با رعایت نکاتی ساده میتوان بدون نگرانی از مشکلات غلبه ی طبع سرد، از گوشت لذیذ ماهی لذت برد.

به طور عمومی اسید های چرب امگا۳ جذب بالایی در بدن دارند و تداخل مصرف آنها با مواد عذایی دیگر باعث اختلال در جذب آنها نمیشود. اما دانستن این نکته ضروری است که امگا۳ از آن دسته چربی های حساس در برابر حرارت است بنابراین باید ماهی را به روش مناسبی طبخ کرد که بهترین آنها بخار پز کردن ماهی یا قرار دادن آن در فر است.از آنجایی که بافت ظریف گوشت ماهی به سرعت پخته میشود بهتر است از سرخ کردن طولانی مدت ماهی بپرهیزید. لازم به ذکر است که نگهداری طولانی مدت ماهی نیز باعث تخریب امگا۳ موجود در آن میشود. پس بهتر است ماهی های چرب را در موقع نیاز تهیه و مصرف کنیم و از نگهداری طولانی مدت آن در فریزر بپرهیزیم.

آبلیمو و آب نارنج از بهترین طعم دهنده های ماهی به شمار میروند زیرا ویتامین سی موجود در آب نارنج و لیمو، جذبِ آهن موجود در گوشت ماهی را بالا میبَرد. همچنین مصرف یک عدد پرتقال بعد از مصرف ماهی، به دلیل ویتامین سی موجود در آن بسیار مفید خواهد بود.

طب سنتی از زمان های گذشته ما را از مصرف همزمان ماهی و ماست و دوغ بر حذر میدارد. علت این امر تداخل طبع سرد ماست و دوغ و ماهی است که در دراز مدت باعث برهم ریختن تعادل عصبی، سردی و سوزش معده، مشکلات گوارشی، ضعف شدید، ایجاد لک و پیش، نفخ شدید، تحلیل قوای جنسی، بروز آلرژی و در بدترین حالت بروز سکته میشود.
در عوض، طب سنتی به مصرف ماهی با انواع سبزیجات خام و پخته و ادویه های گرم نظیر زیره، فلفل سیاه و فلفل قرمز، دارچین و زنجبیل توصیه میکند. بهتر است به ازای هرچند مرتبه مصرف ماهی سوخاری و سرخ شده، از ماهی شکم پر با مصلحات آن : گردو، زنجبیل، ادویه جات گرم، سیر و عسل لذت ببرید. خرما با داشتن طبع شدیداً گرم، بهترین انتخاب برای دسر بعد از مصرف ماهی است و طبع سرد آن را متعادل میکند.

طب سنتی، مصرف شیر و هر نوع گوشت دیگری به همراه ماهی را به علت تولید سودا در بدن، منع میکند. تولید سودا در بدن موجب تاثیر منفی بر خلق و خوی افراد، تشدید بیماری های مزمن و افسردگی و بروز مشکلات گوارشی میشود.

اصغر عباسی، پژوهشگر طب سنتی، با توجه به مطالعات خود اظهار دارد:” استفاده از طعم دهنده هایی همچون آبلیمو، آب نارنج و شربت نعناء به همراه ماهی باعث افزایش جذب آهن در بدن میشود.”

به عنوان آخرین نکته باید عنوان کرد که بنابر مطالعات ارزشمند دیگر پژوهشگران طب سنتی، بهتر است گوشت ماهی را به سبب طبع سرد آن، در میانه ی روز در وعده ی ناهار و نه در شب و در وعده ی شام مصرف کرد.

با رعایت نکات ذکر شده، مصرف ماهی حتی با وجود طبع سرد آن، برای تمامی افراد و گروه های سنی، بلامانع خواهد بود.

نوشته های مرتبط

۲۰

تیر
دانستنی ها, وبلاگ, وبلاگ

آیا پوستِ ماهی مصرف کنیم یا خیر؟!

همانطور که قطعاً میدانید، ماهی یکی از پرطرفدار ترین منابع پروتئین حیوانی در سرتاسر جهان میباشد. درواقع، تخمین زده میشود که انسان ها سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون تُن از انواع ماهی ها مصرف می نمایند. و این میزان بالای مصرف ماهی دلیلی جز مقوی، خوش خوراک و سالم بودن این ماده غذایی ندارد. اما ممکن است […]

۰۸

تیر
آشپزی, وبلاگ, وبلاگ

پاستای گوجه و تُن ماهی!

اگر به دنبال دستور پخت غذایی سرشار از پروتئین و سبزیجات هستید که مورد پسند تمام افراد خانواده باشد، پاستای گوجه و تُن ماهی بهترین انتخاب است! این غذا، خوشمزه و سرشار از مواد غذایی ارزشمند است. به علاوه، این دستور پخت، دست شما را برای انتخاب هر نوع سبزیجاتی که در یخچال دارید و میخواهید قبل[…]

۳۰

خرداد
دانستنی ها, وبلاگ, وبلاگ

تفاوت میگوها در چیست؟

بافت لطیف و طعم خوش ذاتی میگو در کنار خواص بی نظیر آن، میگو را به یکی از پرطرفدار ترین منابع غذایی تبدیل کرده است. اما سوالی که برای طرفداران میگو پیش می آید این است که تفاوت انواع مختلف میگو در چیست؟ در ادامه، به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت. تفاوت اصلی انواع مختلف میگو مثل[…]