با عوارض کرونا چه کنیم؟

با وجود اینکه بیشتر افرادی که به کووید۱۹ و به خصوص انواع خفیف تر کرونا دچار میشوند، سلامتی خود را باز می یابند؛ این افراد ممکن است تا هفته ها یا حتی ماه ها بعد از بهبودی، عوارض این بیماری را مشاهده کنند. کرونا از آن دست بیماری هایی است که تا مدتی بعد از بهبود هم احتیاج به درمان و مراقبت دارد. سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای دارند، بیشتر امکان دارد عوارض طولانی مدت این بیماری را تجربه کنند.

این علائم بیشتر شامل احساس خستگی، تنگی نفس، سرفه، درد مفاصل، درد قفسه سینه میباشند. از عوارض دیگر میتوان به درد عضلانی یا سردرد، ضربان قلب سریع، از دست دادن حس بویایی یا چشایی و یا هر دو، مشکلات حافظه، مشکلات تمرکز یا خواب و ریزش مو اشاره کرد.

بنابر مطالعات اخیر در دانشگاه آکسفورد، حداقل یک سوم بیماران مبتلا به کوید۱۹ دست کم یکی از عوارض طولانی مدت کوید را طی شش ماه بعد از بهبودی، تجربه می کنند. عوارض طولانی مدت در بیمارانی که سابقه ی بستری داشته اند و به طور عمومی، در زنان شایع تر بوده و به شکل سردرد، علائم گوارشی، اضطراب و افسردگی خود را نشان میدهد. این در حالی است که در مردان و در افراد مسن، عوارض کووید به شکل علائم تنفسی شایع تر است.

عوارض کووید در افراد متفاوت بسته به وضعیت جسمی بیمار، ممکن است بیشتر یا کمتر طول بکشد اما با رعایت کردن یک سری نکات، میتوانید بهبود علائم را سرعت ببخشید. در ادامه به این نکات اشاره خواهیم داشت.

  1.  تحرک را آغاز کنید! منظور ورزش سنگین و نفس گیر و یا پیاده روی های طولانی نیست. اما سعی کنید بعد از بهبود، از تخت بیرون بیایید و کم کم شروع به انجام کار های شخصی تان کنید. در جا ماندن فقط روحیه ی شما را تضعیف میکند.
  2. داروها را تا آخر مصرف کنید! حتی وقتی دیگر احساس بیماری نداشتید، داروهایتان را قطع نکنید. در این زمینه حتماً با پزشک تان مشورت کنید تا اگر لازم بود، داروهایتان را تمدید یا قطع کند.
  3.  رژیم غذایی سالم را شروع کنید! ممکن است در طی دوره ی بیماری وزن کم کرده باشید یا برخی مواد مورد نیاز بدنتان از دست رفته باشد. یک برنامه غذایی مقوی و سالم، شامل پروتئین ها و ویتامین های مورد نیاز بدن و منیزیم و امگا۳ که برای ضعف عضلانی مفید هستند، تنظیم کنید.
  4. حمایت عاطفی دیگران را دست کم نگیرید! بیشتر افرادی که این تجربه ی دردناک را پشت سر می گذارند، دچار افسردگی خواهند شد. بعد از بهبود بیمار از بیمار حمایت عاطفی کنید. فضای شاد و آرامش و تشویق اطرافیان تاثیر زیادی بر بهبود سریع تر بیمار دارد. اگر خودتان بیمار بوده اید، سعی کنید با فامیل و دوستانتان در ارتباط باشید، با آنها تماس تلفنی و تصویری بگیرید و سعی کنید روحیه تان را به دست آورید. فعالیت های جدید را امتحان کنید، چیز های جدید یاد بگیرید و با دوستان و خانواده فعالیت های مورد علاقه تان را انجام دهید.
    همچنین برای بهبود حافظه، بازی های فکری انجام دهید و ذهنتان را به چالش بکشید.

نوشته های مرتبط

۲۰

تیر
دانستنی ها, وبلاگ, وبلاگ

آیا پوستِ ماهی مصرف کنیم یا خیر؟!

همانطور که قطعاً میدانید، ماهی یکی از پرطرفدار ترین منابع پروتئین حیوانی در سرتاسر جهان میباشد. درواقع، تخمین زده میشود که انسان ها سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون تُن از انواع ماهی ها مصرف می نمایند. و این میزان بالای مصرف ماهی دلیلی جز مقوی، خوش خوراک و سالم بودن این ماده غذایی ندارد. اما ممکن است […]

۰۸

تیر
آشپزی, وبلاگ, وبلاگ

پاستای گوجه و تُن ماهی!

اگر به دنبال دستور پخت غذایی سرشار از پروتئین و سبزیجات هستید که مورد پسند تمام افراد خانواده باشد، پاستای گوجه و تُن ماهی بهترین انتخاب است! این غذا، خوشمزه و سرشار از مواد غذایی ارزشمند است. به علاوه، این دستور پخت، دست شما را برای انتخاب هر نوع سبزیجاتی که در یخچال دارید و میخواهید قبل[…]

۳۰

خرداد
دانستنی ها, وبلاگ, وبلاگ

تفاوت میگوها در چیست؟

بافت لطیف و طعم خوش ذاتی میگو در کنار خواص بی نظیر آن، میگو را به یکی از پرطرفدار ترین منابع غذایی تبدیل کرده است. اما سوالی که برای طرفداران میگو پیش می آید این است که تفاوت انواع مختلف میگو در چیست؟ در ادامه، به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت. تفاوت اصلی انواع مختلف میگو مثل[…]